محدوده های صوتی ( رجیستر های صوتی )

محدوده

 

رجيسترها و محدوده ها , روش ها و جایگاه های مختلف توليد صدا هستند . رجيسترها در حالت های بالاتر و پايين تر وجود دارند ، که همه آنها تقریبا دارای کيفيت هاي صدايي متنوعي هستند . تارهاي صوتي در مهدوده هاي مختلف به صورت متفاوتي عمل کرده و نوسان مي کنند ، که به مشخص شدن نحوه عملکردشان کمک مي کند . از آنجايي که ما براي توليد صدا از تارهاي صوتيمان استفاده مي کنيم و از طرفي صداي ما به مقدار زياد بين رجيسترها جابه جا می شود ، تغيير از يکي به ديگري بدون تلفيق حالت ها و کيفيت هاي صدا ، مي تواند باعث انتقال ناراحت کننده در صداي ما شود .

صدا از سه محدوده  یا رجیستر اصلی تشکیل می شود :

محدوده صدای سینه (Chest register)

محدوده صدای میانی (Mix register)

محدوده صدای سر (Head register)

و هر کدام همانطور که در شکل می بینید به طور متفاوتی عمل می کنند .

 

صدای میانی

البته رجیستر های دیگری نیز وجود دارند مانند رجیستر ویستل یا سوت ( whistle register ) که بالاتر از صدای سر و بالاترین محدوده است و همان طور که از اسمش پیداست صدایی شبیه به صدای سوت دارد . و همینطور رجیستر وکال فرای ( vocal fry ) که پایین تر از صدای سینه و پایین ترین محدوده می باشد و به خاطر اینکه در این حالت تارهای صوتی بیشتر در حالت استراحت هستند از آن برای گرم کردن صدا نیز استفاده می کنند .

صداي سينه پايين ترين , سنگين ترين و قوي ترين رجسيتر صدا مي باشد . اين نام از احساسي که در سينه هنگام توليد صداي مربوط به اين رجيستر ايجاد مي شود گرفته شده . وقتی در صدای سینه هستید تارهای صوتی در تمام طول خود مرتعش می شوند مثل سیم های بلند و کلفت پیانو . ارتعاش صدای سینه , همانطور که می توان حدس زد در قسمت بالای سینه احساس می شود . اگر دستتان را در ناحیه ای که گردن به قسمت بالای سینه می چسبد بگذارید و بگویید << من می توانم از سینه صحبت کنم >> یک ارتعاش خفیف زیر دستتان احساس می کنید .

وقتی به سمت بالاتر می روید نوعی اثر زیپ مانند شروع به بستن انتهای تارهای صوتی می کند . وقتی این عمل زیپ مانند به سمت بالا حرکت می کند , تا جایی که فقط پنجاه درصد طول تارها مرتعش می شوند , شما به صدای میانی می رسید .

در صدای میانی شما احساس می کنید که بخشی از ارتعاش سینه رها می شود و به نزدیک محلی درست پشت بینی و چشم ها منتقل می شود . این محل به اسم های مختلف در طول سالها نامگذاری شده اما بیشتر ماسک نامیده می شود .هوا و لحنی که در اطراف منطقه سینوس می پیچد خیلی ظریف و مانند صدای بال زدن پرندگان است .

دهانتان را ببندید و بگویید ممممممممم , وقتی صدا از داخل دهان به لبهایتان می خورد احساس لرزش در آنها میکنید . این بسیار شبیه ارتعاشی است که در صدای میانی احساس خواهید کرد , هر چند که در صدای میانی این ارتعاش به بینی نزدیک تر است .

وقتی به بستن زیپ ادامه می دهید و فقط یک سوم تارهای صوتی مرتعش می شود , شما به صدای سر می رسید . در صدای سر دیگر هیچ ارتعاشی از سینه احساس نمی کنید و از صدای صحبت کردن بسیار دور است . صداي سر , رجيستر بالاتر و سبک تر است . در اين حالت صدا در محدوده ي سر احساس مي شود . از لحاظ فيزيکي با بالا رفتن نت , تاهاي صوتي کشيده تر شده و سريع تر نوسان مي کنند حالا شما ارتعاش هوا و صدا را در درجه اول پشت چشم ها و بینی در بالاترین قسمت سینوس ها احساس می کنید .

و در نهایت معرفی فالستو ( falsetto ) نیز خالی از لطف نیست . چون هر چند که جنس و نوع تولید صدای فالستو با محدوده های گفته شده متفاوت می باشد اما برخی آن را نیز در دسته بندی رجیستر ها لحاظ می کنند . در واقع فالستو محدوده ای از صدا است که بسیار بحث بر انگیز بوده  و رنگ آن شبیه  صدای سبک  خانم ها یا  صدای سر  در آواز کلاسیک است و  در آقایان گاهی اوقات با صدای سر اشتباه گرفته می شود . صدای فالستو  یک آوای همراه با نفس است که در هر محدوده یا رجیستر صدایی برای آقایان و خانم ها اتفاق می افتد . نداشتن قدرت کافی و نتیجه ی  آن  دور بودن تارهای صوتی باعث ایجاد صدای فالستو  است اما در برخی موارد به صورت ارادی و برای ایجاد زیبایی نیز از آن استفاده می شود .

شاخت محدوده ها و رجیستر های صدا باعث می شود درک بهتری از صدا و نحوه ی تولید آن بدست آوریم و درنتیجه بر سرعت پیشرفتمان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *