اعجاز صدای میانی ( میکس )

صدای میانی

 

برای اینکه مفهوم صدای میانی را درک کنیم و دلیل احساس راحتی در صدای میانی را بهتر بفهمیم , لازم است کمی با طرز کار صدا آشنا شویم .

توجه داشته باشید که صدا از سه قسمت مختلف تشکیل می شود :

صدای سینه (Chest Voice)

صدای میانی (Mix Voice)

صدای سر (Head Voice)

و هر کدام همانطور که در شکل می بینید به طور متفاوتی عمل می کنند .

 

صدای میانی

 

وقتی در صدای سینه هستید تارهای صوتی در تمام طول خود مرتعش می شوند مثل سیم های بلند و کلفت پیانو . ارتعاش صدای سینه , همانطور که می توان حدس زد در قسمت بالای سینه احساس می شود . اگر دستتان را در ناحیه ای که گردن به قسمت بالای سینه می چسبد بگذارید و بگویید << من می توانم از سینه صحبت کنم >> یک ارتعاش خفیف زیر دستتان احساس می کنید .

وقتی به سمت بالاتر می روید نوعی اثر زیپ مانند شروع به بستن انتهای تارهای صوتی می کند . وقتی این عمل زیپ مانند به سمت بالا حرکت می کند , تا جایی که فقط پنجاه درصد طول تارها مرتعش می شوند , شما به صدای میانی می رسید .

در صدای میانی شما احساس می کنید که بخشی از ارتعاش سینه رها می شود و به نزدیک محلی درست پشت بینی و چشم ها منتقل می شود . این محل به اسم های مختلف در طول سالها نامگذاری شده اما بیشتر ماسک نامیده می شود .هوا و لحنی که در اطراف منطقه سینوس می پیچد خیلی ظریف و مانند صدای بال زدن پرندگان است .

دهانتان را ببندید و بگویید ممممممممم , وقتی صدا از داخل دهان به لبهایتان می خورد احساس لرزش در آنها میکنید . این بسیار شبیه ارتعاشی است که در صدای میانی احساس خواهید کرد , هر چند که در صدای میانی این ارتعاش به بینی نزدیک تر است .

وقتی به بستن زیپ ادامه می دهید و فقط یک سوم تارهای صوتی مرتعش می شود , شما به صدای سر می رسید . در صدای سر دیگر هیچ ارتعاشی از سینه احساس نمی کنید و از صدای صحبت کردن بسیار دور است . حالا شما ارتعاش هوا و صدا را در درجه اول پشت چشم ها و بینی در بالاترین قسمت سینوس ها احساس می کنید .

برای کسب یکدستی و روانی صدا , هدف این است که به تارهای صوتی اجازه دهیم که به راحتی در تمام محدوده خود باز و بسته شوند بدون اینکه فشار و تنشی ایجاد کنند .

وظیفه اصلی تارهای صوتی کنترل هواست . آنها هستند که تصمیم می گیرند چه اندازه هوا از آنها رد شود و برای اینکه تارهای صوتی در جریان کنترل هوا به آرامی باز و بسته شوند , لازم است شما هوای کافی جهت ارتعاش سریع مورد نیازشان را به آنها برسانید .

صدای میانی به منزله یک شیر فشار , یک پل و یک راه مطمئن برای تقویت کل صداست . اکثر افراد وقتی در محدوده ی بالاتری می خوانند یا صحبت می کنند , این احساس را دارند که با قدی دو متری در اتاقی که دو متر ارتفاع دارد قرار دارند . در نت های بالای صدای سینه به نظر می رسد که راهی به چز پایین آمدن وجود ندارد . صدای میانی ارتفاع این سقف را به سه متر افزایش می دهد بنابراین هر موقع دلتان خواست می توانید بالا و پایین بروید بدون اینکه به مانعی برخورد کنید .

شما به هر بخش از صدای خود نیاز دارید .انتظار نمی رود که تمام نت ها تک به تک هر روز به کار گرفته شوند اما باید اعتماد به نفس لازم برای رسیدن به هر نت دلخواه را کسب کنید و برای هر منظوری که لازم دارید به آن دسترسی داشته باشید .

صدای سینه دارای کیفیت کلفت و باز است در حالی که صدای سر نازک و دارای طنین های ظریف و لطیف با صدای زیر است . و صدای میانی عوامل خوب هر دو را با هم در خود دارد . قسمت پایین صدای میانی تقریبا شبیه به صدای سینه است و هر چه به تدریج بالاتر می رویم رنگ های صدای سر نمایان می شود . مهارت در این است که حرکتی یکنواخت و بدون وقفه از پایین به بالا انجام گیرد .

شما چه خواننده باشید و چه سخنران , صدای میانی شاه کلید رسیدن به صدای دلخواهتان است . صدای میانی به شما اجازه می دهد که به راحتی و آزادی در محدوده ی صدای خود با مخلوطی از طنین های مختلف جولان دهید . در این صورت است که صدای شما غیر قابل پیش بینی خواهد شد .

می توان گفت که یافتن صدای میانی مانند رانندگی در راهی پر پیچ و خم است  .اگر به سمت چپ بپبچید بیش از اندازه از صدای سینه استفاده می کنید , به سمت راست بپیچید به صدای بیش از اندازه ی سر می رسید . اما اگر در حال تنظیم باشید و در جستجوی اینکه هر فشاری را که موقع بالا رفتن گام احساس می کنید رفع نمایید , به شهر جادویی می رسید که مخلوط کاملی از صداهای سینه , میانی و سر است که تشکیل صدای میانی مطلق و سبک  را می دهد .

اگر موقع نزدیک شدن به نت های بالا به نظرتان با دیوار غیر قابل عبور مواجه می شوید , به نکات زیر توجه کنید :

  • وقتی صدایتان بالا می رود آیا بر شدت آن ( بلندی صدا ) افروده می شود ؟ در این صورت شدت صدا را ثابت نگه دارید .
  • آیا در بعضی قسمت های آهنگ هوا به شدت به صورت متمرکز بیرون می آید و در قسمت هایی دیگر احساس می کنید هوا خیلی محدود جریان دارد ؟ پس سعی کنید در تمام آهنگ هوا را به وسیله ی گذاشتن دست روی شکم و اطمینان از یکنواختی و آرامی بازدم , در یک سطح نگه دارید .
  • آیا به نظرتان می رسد اگر بیشتر تلاش کرده و عضلات شکمتان را سفت کنید در صدای خود قدرت و انرژی بیشتری خواهید داشت ؟ به شما اطمینان می دهم که نتیجه بخش نیست و فقط باعث ایجاد تنش و خراب کردن کار می شود پس توجه داشته باشید که در کمال آرامش به کارتان ادامه دهید .

و در نهایت  صبر , پشتکار و تمرین را فراموش نکنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *